Veelgestelde taxatie vraag 1: Hoe kan ik een taxatie aanvragen?
Taxatiecentrum Regio Amsterdam heeft het voor u zo gemakkelijk mogelijk gemaakt door online de gelegenheid te bieden een taxatie aan te vragen. Vul uw gegevens in om zo snel mogelijk een afspraak voor taxatie te maken.
Veelgestelde taxatie vraag 2: Is een spoedtaxatie mogelijk?
Indien er sprake is van een spoedeisende situatie is het mogelijk om met spoed een taxatie te laten uitvoeren. Neem in dat geval direct contact met Taxatiecentrum Regio Amsterdam op, zodat er geen kostbare tijd verloren gaat.
Veelgestelde taxatie vraag 3: Hoelang duurt het voordat ik een reactie krijg op mijn verzoek tot taxatie?
Het streven is om zo snel mogelijk na ontvangst van uw aanvraag voor een taxatie contact op te nemen. Doorgaans gebeurt dit binnen 24 uur nadat het verzoek is ontvangen.
Veelgestelde taxatie vraag 4: Wat is de werkwijze van Taxatiecentrum Regio Amsterdam?
De werkwijze is heel simpel. U dient een aanvraag in voor taxatie, waarna binnen 24 uur contact met u wordt opgenomen. Er wordt een afspraak gemaakt en de taxateur komt op de overeengekomen datum langs. U ontvangt vervolgens binnen enkele werkdagen het taxatierapport.
Wat kost een taxatie?
Wij hanteren vaste prijzen voor taxaties, maar de hoogte van de kosten variëren. Het is goedkoper om een niet erkend taxatierapport te ontvangen dan een NWWI taxatierapport. Bij een NWWI taxatie is er een zogenoemde NWWI-bijdrage inbegrepen. Dien uw aanvraag in bij Taxatiecentrum Regio Amsterdam en u weet snel wat de kosten voor taxatie zijn.
Zijn jullie voordelig?
Ja, u betaalt voor een taxatie een prima prijs en dat is mogelijk, omdat Taxatiecentrum Regio Amsterdam een efficiënte bedrijfsvoering heeft. De klant wordt ook al in het voortraject nog voordat de taxateur op bezoek komt gevraagd om essentiële stukken aan te leveren zodat wij de vaart er lekker in kunnen houden! Dit is ook een reden dat wij snel werken. Daarnaast voorzien wij in een optimale klantgerichte service.
Wat zijn jullie tarieven?
Eengezinswoningen: € 449,- all-inn *
- Gedetailleerd taxatierapport.
- Inclusief alle reguliere kadasterkosten en toeslagen.
- Persoonlijke service van ervaren taxateurs.
- Snelle en efficiënte afhandeling.
Appartementen: € 499,- all-inn *
- Inclusief alle reguliere kadasterkosten en toeslagen.
- Gedetailleerd taxatierapport specifiek voor appartementen.
- Persoonlijke service van ervaren taxateurs gespecialiseerd in appartementen.
- Snelle en efficiënte afhandeling.
Extra Diensten:
- Waarde Na-verbouwing extra bijdrage: € 50,- incl. BTW.
- Specifieke taxatie na recente verbouwingen om de waardevermeerdering nauwkeurig te bepalen.
- Inclusief gedetailleerd rapport met aanpassingen en vernieuwingen.
- Toegevoegde waarde voor zowel kopers als verkopers na renovaties of verbouwingen
- Waarde In verhuurde staat extra bijdrage: € 100,- incl. BTW.
- Gedetailleerde taxatie van het vastgoed in verhuurde staat.
- Inzicht in de actuele marktwaarde bij verhuur, inclusief alle relevante factoren en condities.
*Indien er meerdere documenten dienen te worden opgevraagd in het kadaster (behoudens reguliere kadastrale gegevens) zal er een opslag gerekend worden van maximaal € 10,00 incl. BTW.
Waar staat NWWI voor?
NWWI is een afkorting en staat voor het Nederlands Woning Waarde Instituut. Taxateurs die hierbij zijn aangesloten, zijn bevoegd om een NWWI taxatie te doen. Het NWWI taxatierapport wordt door kredietverstrekkers in Nederland geaccepteerd. Dat is belangrijk, omdat banken een officieel taxatierapport verplicht stellen voor een hypotheek.
Wordt een NWWI taxatie ook geaccepteerd voor een hypotheek met NHG?
Ja, als u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie wilt aanvragen, biedt het laten opstellen van een NWWI taxatierapport uitkomst. U heeft in dat geval een gevalideerd taxatierapport nodig om een hypotheek af te sluiten.
Zijn de taxateurs lokaal bekend?
Ja, als u een taxatie in Amsterdam wilt laten uitvoeren, voorziet Taxatiecentrum Regio Amsterdam in de beste service met kennis van de lokale situatie. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in plaatsen en gemeenten als onder meer Haarlemmermeer, Ouderkerk aan de Amstel en Nieuw Vennep. Het werkgebied is wat dat betreft uitgebreider dan alleen voor taxaties in Amsterdam. Zo geldt er voor de verschillende plaatsen dat er voor elke locatie een taxateur beschikbaar is met lokale kennis.
Zit ik vast aan de taxatie als ik het aanvraagformulier invul?
Nee, u zit nog nergens aan vast als u een aanvraag doet voor een taxatie in Amsterdam of voor een van de andere plaatsen. U doet wat dat betreft de aanvraag bij Taxatiecentrum Regio Amsterdam vrijblijvend zonder verplichting. Pas als u daarna instemt met de taxatie middels een opdracht tot dienstverlening en er een afspraak is gemaakt met de taxateur, komt er een overeenkomst tot stand.
Welke documenten heeft de taxateur nodig voor het opstellen van een taxatierapport?
Dit is afhankelijk van het type woning en wat het doel is van de taxatie. Over het algemeen heeft een taxateur ten behoeve van de taxatie de volgende documenten nodig:
- het eigendomsbewijs, dit is een notariële akte welke vaak verstrekt is bij de overdracht van de woning door de notaris (ook wel akte van levering)
- het energielabel / energieprestatiecertificaat (deze kunt u opvragen via uw DigiD)
- koopovereenkomst, niet ouder dan 6 maanden, van de recente (ver)koop (alleen wanneer het een taxatie betreft ten behoeve van een recente aankoop)
- meetrapport (NEN 2580) inclusief plattegronden*
- eventuele aanwezig (bouw)tekeningen van de woning*
- bouwkundig rapport, niet ouder dan één jaar*
verbouwingsspecificatie, indien in het rapport ook een marktwaarde na verbouwing dient opgenomen moet worden. Wij zullen u hiervoor een link toesturen. - huidige huurovereenkomst, indien in het rapport ook een marktwaarde in verhuurde staat opgenomen dient te worden
Wanneer de woning/parkeerplaats een appartement betreft en er sprake is van een Vereniging van Eigenaars heeft de taxateur voor alle verenigingen die het betreft, de aanvullende VvE documenten nodig:
- De Akte van splitsing met bijbehorende splitsingstekening(en) (indien er sprake is van hoofd- en ondersplitsing en/of een tussentijdse wijziging op de akte van splitsing, gaarne alle splitsingsakten verstrekken)
- Huishoudelijk reglement
- Laatste balans (meest recente jaarrekening)
- Laatste begroting (waaruit tevens de individuele periodieke vve- bijdrage(n) blijkt)
- Laatste en voorlaatste notulen van de ALV (Algemene Ledenvergadering)
- Het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP)
- Polisblad opstalverzekering/brandverzekering
Dit is geen limitatieve opsomming. Het is goed mogelijk dat de taxateur, naar aanleiding van zijn onderzoek, aanvullende informatie / meer documenten nodig heeft. Hij/zij zal u daar om verzoeken voordat hij/zij deze bij de bewaarder opvraagt. Dit kan voor enige vertraging zorgen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Indien u deze stukken al van te voren heeft verzameld en verstrekt kan dit veel kostbare tijd schelen en kan het taxatierapport al binnen 48 uur na opname bij u in de mailbox zitten.
*Deze documenten zijn niet verplicht maar wel nuttig en tijdbesparend. Als de bouwkundige staat bijvoorbeeld slecht/matig is en de taxateur een bouwkundige opnamestaat dient op te maken kan dit meer tijd gaan kosten.